Modebranschen

Mode och skönhet – mer enade än någonsin

Under lång tid har ofta mode och skönhet funnits separat trots att de ofta hör ihop. Den senaste tiden har dock trenden visat på en starkare förening mellan mode- och skönhetsbranschen. Nya aspekter så som förlängd ungdom innebär en mer gemensam plattform för branscherna.

Personlig stil oavsett ålder

För inte särskilt länge sedan var det här med mode och smink väldigt åldersanpassat. Vissa stilar var mer eller mindre tabu för en viss ålder. Redan i reklamen påvisade varumärket eller företaget bakom produkten vem som ”fick” använda kläderna eller sminket. Saker och ting har lyckligt nog börjat gå åt rätt håll. Detta innebär en betydligt sundare inställning när det kommer till stil och ålder.

Det är inte längre en ”skam” att försöka hålla det ungdomliga vid liv. Rätt plagg kan definitivt göra att vi känner oss yngre och även ser yngre ut. Samma sak presenteras inom moderna hudvårdsprodukter. Se bara på den populära Jade rollern som stimulerar ansiktsmuskulaturen med syftet att ”lyfta” huden på ett skonsamt sätt. Vi bör känna oss trygga i att åldras, men önskan att bibehålla vårt ungdomliga utseende är heller inte fel. Det är faktiskt ingenting som säger att vi numer måste anpassa vår stil efter ålder. Sakta men säkert har samhället blivit mer accepterande i aspekter gällande vem som får bära vad och använda vad. En ålder ska med andra ord inte bestämma klädstil eller sätt att sminka sig. Livsstilar ”försvinner” inte med åldern, de kan utan minska problem anammas livet ut.

Mode- och skönhetsbranschen är sundare idag

Mycket har förändrats inom mode- och skönhetsbranschen den senaste tiden. Det är inte bara de skamliga arbetsförhållanden på modehusens fabriker som sakta förbättras och börjat åtgärdas. Numer återfinns betydligt mer sunda värderingar inom modevärlden än det vi är vana vid från förr. Idag är det faktiskt fullt möjligt att möta en omfattande kampanj på TV, internet eller sociala medier med ”vanliga” tjejer istället för osunda kroppsideal. Det finns så klart än idag andra typer av stereotypiska inslag som påverkar hur exempelvis unga tjejer ser på sig själva. Men just det här med att se hur en mer normal kroppsform accepteras på stora modescener är viktigt.

En annan revolutionerande aspekt är att äldre kvinnor i allt högre utsträckning får vara med på magasinens omslag. Dessutom är den neutrala sminkningen hetare än någonsin och retuscheringen har lämnats mer åt sidan. Varumärkenas målgrupper inom mode och skönhet består idag av en mer blandad kompott av generationer och stilar. Något säger oss helt enkelt att vi går mot en framtid med mindre strikta ramar. Vi förhåller oss mer fritt till vad som är accepterat och inte. Att lyfta huden för att låta den ungdomliga känslan leva vidare är med andra ord fullt rimligt 2019!

bard