Modebranschen

Modebranschens kollektionscykler

Trender är modevärldens nyckelord och i takt med att vårt samhälle spinner på i allt snabbare fart sprids nya fenomen otroligt kvickt. Detta i sin tur, påverkar trendutvecklingens tempo och modeindustrins medlemmar har sitt synfält ständigt riktat mot framtiden. För att på lättare sätt förstå hur dagens modevärld fungerar gäller det att ha en insikt om vad trender egentligen är och hur de uppstår.

Inspirationen

Trender är i ständig utveckling och det är ett fenomen i konstant förvandling. När en ny trend presenteras i en ny kollektion ligger en mängd arbete bakom där allt från trendspanare till trendanalytiker fört sitt strå till stacken. Det handlar om att material och saker föder en nyfikenhet, vilket i praktiken brukar fångas upp i en så kallad moodboard som används i det analytiska skeendet av trendskapandet.

Från kreativ tanke till objekt

Från en inspirerande moodboard tar sig sedan trenden vidare i processen till att bli ett verkligt föremål. Tajmingen för en trend är av stor betydelse, vilket innebär att samhällets aktuella status till mycket kan påverka hur pass populär en ny trend faktiskt kommer att bli.

Så kallade stilikoner används flitigt för att uppmärksamma en trend och skapa ett intresse även från den breda massan. Idag brukar dessa stilikoner många gånger vara “influencers”, vilka använder sociala medier för att påverka och inspirera. Dessa kan vara “kändisar”, men den moderna influencern kan många gånger ha gjort sitt namn just genom sin förmåga att få följare och inspirera.

Trendcykeln upphör

Trenden når således olika stadier där försäljning av till exempel ett visst klädesplagg sker i “vanliga” butiker och med andra ord når alla konsumenter. När trenden mognat i samtliga stadier kommer den till slut att dö ut och det är just dess egenskap av att födas, utvecklas och upphöra som gör att vi talar om en trends “livscykel”.

bard