Karriärvägar i modebranschen
Trots regelbundna skräckrubriker om retailhandelns död och bedrövliga e-handelsmarginaler så tickar det svenska modeundret oförtrutet på. Tillväxten är imponerande – svensk modeindustri omsätter 246 miljarder kronor varje år. Nya modeföretag ploppar dessutom upp som svampar ur jorden och bidrar till branschens drygt tioprocentiga ökning av omsättning på årsbasis.
Den traditionella bilden av modeindustrin präglas kanske oftast av karakteristiska yrken som excentriska designers eller vackra fotomodeller. För den kreative finns dock gott om även andra åtråvärda yrkestitlar som gör det lite roligare att kliva upp och gå till jobbet på morgonen. Modebranschen tillhör verkligen en av de branscher där digitaliseringens framfart öppnat upp för helt nya yrkestitlar, men även gett gamla erkända yrken ett uppsving. Låt oss ta en närmre titt på några av dem!
- Fotograf: namn som Helmut Newton, David LaChapelle och Annie Liebowich är typexempel på ikoniska fotografer som gjort sig kända även långt utanför modebranschens snäva kretsar. Bildfokuserade sociala medier som Instagram och Tumblr bidrar till det stora intresset för foto och får även många amatörfotografer att ta klivit ut i det okända och börja ta på sig uppdrag. Här kan en instegsväg till branschen ofta vara t.ex. att bygga sig en stark profil via sociala medier genom att bygga en trovärdig portfolio.
- Stylist: som stylist har du en stor frihet i ditt yrke – en del väljer att helt satsa på sin specialitet, som t.ex. hår, medan andra istället kombinerar intressen och kanske erbjuder sina tjänster som personal shopper och makeup-artist. Allt flera stora kedjor väljer att erbjuda sina kunder någon form av stylisttjänster. Hur framtiden ser ut för yrket rent krasst vad gäller förmåga att tjäna bra med pengar återstår dock att se, då stylisttjänsterna alltmer gått från att betraktas som premiumtjänst till att numera snarare blivit ett slags ”commodity”, d.v.s. allmängods för alla och envar.
- Mode- och skönhetsbloggare: en fortsatt starkt växande yrkesgrupp är mode- och skönhetsbloggarna som alltmer konkurrerar på journalistikens arena. Det bör poängteras att detta inte alltid är av godo, men å andra sidan bidrar uppluckringen av yrkesrollernas gränser också till många nya kanaler, intressanta samarbeten och dokumentation bakom kulisserna från några av världens mest ikoniska modevarumärken.
Konkurrensen är hård. Många fotografer, stylister eller bloggare beskriver hur de fått kämpa anonymt i flera års tid innan genombrottet och kassaflödena kommit igång. Andra vittnar om mer dramatiska ”nu eller aldrig”-situationer där man jämför banklån, hoppar på starta eget-kurser och snällt får sätta sig och en gång för alla lära sig skillnaden mellan debet och kredit när man plötsligt blir sin egen chef. Frihet kommer som bekant under ansvar och en förutsättning för en lyckad karriär som frilansare är givetvis att ha sina dagliga kassaflöden under kontroll. Både för sin egen nattsömn såväl som för uppdragsgivarnas trygghet.
För den som har mod, driv och inte räds att kavla upp ärmarna är dock modebranschen helt klart en framtidsbransch att sikta in sig på. Givet det rasande tempot är potentialen dessutom stor för att framöver vara först med att t.ex. kunna erbjuda någon helt unik tjänst eller produkt som revolutionerar vår modekonsumtion!