Modebutiker online
Fler ögon på svenskt mode
Svenskt mode befinner sig i ett snabbt växande skede och internationell export har ökat avsevärt under den senaste tiden. Intresset för svensk design är stort i hela Europa, men även i Amerika och Asien och detta märks bland annat i den svenska modeveckans starka framgång de senaste åren. Stockholm Fashion Week är inte längre en okänd liten modevisning utan ett av Nordeuropas viktigaste modeevent.
Ökad e-handel i Norden
När det kommer till konsumenterna inom modekategorin finns en skarp tendens av ett ökat handlande på nätet bland nordbor. Vi shoppar helt enkelt mer än någonsin digitalt hos modebutiker online och bland de nordiska länderna tycks det vara svenskarna som är mer bekväma med online-shopping än övriga.
Mode mer poppis än elektronik
Just modeshopping är vad svenskarna är mest bekväma med att handla på nätet tätt följt av media, elektronik och kosmetika. Det finns siffror som tyder på att två av tre svenskar handlar kläder och skor på nätet där den främsta orsaken till e-handelns popularitet har att göra med en generationsväxling. Det är de yngre som shoppar mest och målgruppen 18-29 år väljer oftast att göra detta online.