Etiska regler inom textilproduktion
En mer hållbar vardag är något som eftersträvas i högre grad nu än tidigare. Åtminstone tycks vi människor (med titeln ”konsumenter”) ha nått någon form av medvetande när det kommer till miljö, framtid och konsumtion. Även när det kommer till de etiska aspekterna kring de ting och produkter vi konsumerar har detta äntligen blivit uppmärksammat. Men hur presenteras då detta nya ”tänkande” kring konsumtion i praktiken? Låt oss djupdyka lite i ämnet och fokusera på textilbranschen.
Hållbarhet – en konkurrensfördel?
Faktum är att konsumenters- och samhällets mån av att klä sig etiskt samt att leva en mer hållbar vardag kan ge aktörer fördelar istället för bördor inom textilbranschen. När en större grupp kunder efterfrågar kläder, skor och accessoarer med miljövänliga tillverkningsprocesser samt etiska förhållanden, skapas automatiskt en ekonomisk vinning i att hitta nya produkter samt produktionssystem.
Helt plötsligt ser vi hur modemärken sticker ut från mängden och norpar marknadsandelar genom att erbjuda en unik och hållbar produkt. Det kan till exempel vara klädesplagg tillverkade av återvunnet tyg eller till och med plastflaskor. Istället för att råvaror slängs på soptippen blir de istället pånyttfödda inom textilbranschen. Det hållbara konceptet inom modebranschen kräver fortfarande stora utlägg. Men allt handlar om prioritet, inte sant? Kläder vi köper till låga priser kräver otroligt stora mängder kemikalier, vatten, energi och inte minst dåliga arbetsförhållanden.
Arbetet för textilarbetares etiska rättigheter
Om vi ser till det generella shoppandet av textilvaror är majoriteten av konsumenternas köp tillverkade i fjärran länder. Ett känt faktum är de problem som uppmärksammats inom klädindustrin med extremt dåliga arbetsförhållanden, vilket innebär allt från underavlönad personal till ohälsosamma miljöer.
I takt med att media under de senaste årn rapporterat om dåliga förhållandena på tillverkningsfabriker i utlandet har textilbranschen sakta men säkert tagit larmen på allvar. De stora textilkedjorna skapar exempelvis nya sektioner inom verksamheten med uppgift att säkerställa en human, trygg och etiskt rätt arbetsmiljö. ”Code of Conduct” är ett begrepp inom branschen och en typ av policy där företag presenterar sina fasta regler gällande tillverkning och fabriker.
Hur kan du bli en medveten konsument?
När du handlar nya kläder är framför allt valet av material viktigt och du kan enkelt säkerställa rätt köp genom att titta efter märkningarna. Välj exempelvis alltid ekologisk bomull då vanlig bomull innebär enorma vatten- och kemikalieresurser samt att människor ”sliter” på fälten. Ibland behöver vi självklart nya plagg; men ett tips är då att shoppa med tänket ”en in – en ut”.
Kvalitet är också ett nyckelord; ett plagg som är tillverkat med kvalitet i fokus håller längre och är med andra ord mer miljövänligt.